El tercer principi de la Validació se centra en l’escolta empàtica i com aquesta crea confiança, redueix l’ansietat i restaura el sentiment de dignitat de la persona

Amb aquest principi la Naomi Feil incideix en la importància de compartir els sentiments i les emocions que puguin aparèixer en la persona desorientada sense preocupar-nos de la realitat dels fets.

Què podem fer quan una senyora de més de 80 anys ens demana, plorosa, per la seva mare?.

Validacio 3 fibsUna de les reaccions lògiques de la persona cuidadora és orientar-la en la realitat; recorda-li la seva edat i informar que la mare és morta de fa molts anys.

Altres formes d’abordar la situació són la distracció, convidarem la senyora a oblidar-se de la seva emoció oferint-li una activitat que li agradi; o la simpatia, compartirem amb ella la nostra tristesa per la mort d’algun ésser estimat.

Què passaria si només escoltéssim i acompanyéssim amb una actitud empàtica: La troba molt a faltar? Què és el que més li agrada d’ella?.

Per aconseguir aquesta actitud empàtica és necessari en primer lloc, estar present i disponible per a la relació, i en segon lloc, superar el contagi emocional que es dóna en tota interacció humana, és a dir, reconèixer l’emoció en nosaltres però sense apropiar-nos-la, posant certa distància que ens permet estar-hi sense patir. La definició més comuna de l’empatia és posar-se al lloc de l’altre. Si analitzem bé l’expressió ens adonarem que si ens posem en el lloc de l’altre, el que fem precisament és treure-li el seu lloc.

Amb el Mètode de Validació preferim posar-nos al costat de la persona, al seu nivell i a la seva alçada deixant que la persona desorientada sigui la protagonista de la situació i permetent que pugui desenvolupar-se i sentir-se digne.

1️⃣ Primer Principi

2️⃣ Segon Principi