El tercer principi de la Validació se centra en l’escolta empàtica i com aquesta crea confiança, redueix l’ansietat i restaura el sentiment de dignitat de la persona
Amb aquest principi la Naomi Feil incideix en la importància de compartir els sentiments i les emocions que puguin aparèixer en la persona desorientada sense preocupar-nos de la realitat dels fets.
Què podem fer quan una senyora de més de 80 anys ens demana, plorosa, per la seva mare?.
Una de les reaccions lògiques de la persona cuidadora és orientar-la en la realitat; recorda-li la seva edat i informar que la mare és morta de fa molts anys.
Altres formes d’abordar la situació són la distracció, convidarem la senyora a oblidar-se de la seva emoció oferint-li una activitat que li agradi; o la simpatia, compartirem amb ella la nostra tristesa per la mort d’algun ésser estimat.
Què passaria si només escoltéssim i acompanyéssim amb una actitud empàtica: La troba molt a faltar? Què és el que més li agrada d’ella?.
Per aconseguir aquesta actitud empàtica és necessari en primer lloc, estar present i disponible per a la relació, i en segon lloc, superar el contagi emocional que es dóna en tota interacció humana, és a dir, reconèixer l’emoció en nosaltres però sense apropiar-nos-la, posant certa distància que ens permet estar-hi sense patir. La definició més comuna de l’empatia és posar-se al lloc de l’altre. Si analitzem bé l’expressió ens adonarem que si ens posem en el lloc de l’altre, el que fem precisament és treure-li el seu lloc.
Amb el Mètode de Validació preferim posar-nos al costat de la persona, al seu nivell i a la seva alçada deixant que la persona desorientada sigui la protagonista de la situació i permetent que pugui desenvolupar-se i sentir-se digne.
2️⃣ Segon Principi
3️⃣ Tercer Principi
4️⃣ Quart Principi
7️⃣ Setè Principi
8️⃣ Vuitè Principi
9️⃣ Novè Principi
1️⃣1️⃣ Onzè Principi