El segon principi de la Validació ens recorda que les persones grans mal-orientades o desorientades deuen ser acceptades tal com són: no hauríem de intentar canviar-les
Naomi Feil es recolza en l’acceptació positiva incondicional de Carls Rogers per a l’elaboració d’aquest principi, com també en la visió humanista del client elaborada per May, Maslow i Freud.
Com gestionem en el dia a dia quan una persona desorientada reacciona de manera agressiva quan intentem ajudar-la en la dutxa? Acceptem que potser no és el moment, o que hi ha alguna cosa que la incomoda o recorrem al nostre ventall d’estratègies benvolents per intentar canviar el seu comportament i aconseguir que es dutxi?
Etiquetar i classificar solen ser mètodes que ens donen una certa sensació de control. Per això quan ens trobem davant una reacció tan humana com aquesta, sovint ens aixopluguem sota el parany dels trastorns del comportament. Des de la mirada de la Validació podem modificar aquesta etiqueta i observar aquestes reaccions com a comportaments que ens trastornen. D’aquesta manera es canvia el focus i ens obliga a compartir la resolució del conflicte centrant-lo en la relació.
Les persones podem reaccionar de manera agressiva quan ens sentim en perill. Per una persona gran desorientada, que potser no va adquirir l’hàbit de dutxar-se diàriament, pot suposar un perill que una persona que no reconeix la vegi despullada i vulnerable.
Per una persona cuidadora, que posa tot el seu esforç i energia en fer la seva feina, pot ser frustrant no aconseguir el resultat esperat. Inclús podria ser també un perill. “Si no aconsegueixo dutxar aquest senyor potser pensen que no faig bé la meva feina…”.
Totes aquestes hipòtesis es poden donar en el nostre dia a dia. La validació no busca saber la veritat, sinó acompanyar la persona en la vivència de l’emoció, sense intenció de canviar res.
Gràcies a una actitud empàtica i a l’acceptació de l’expressió de les emocions, inclús d’aquelles que ens trastornen, podrem deixar l’espai necessari perquè la persona desorientada, amb els seus propis recursos i amb el nostre acompanyament, trobi una solució a la situació.
2️⃣ Segon Principi
3️⃣ Tercer Principi
4️⃣ Quart Principi
7️⃣ Setè Principi
8️⃣ Vuitè Principi
9️⃣ Novè Principi
1️⃣1️⃣ Onzè Principi